Op zoek

 De ouderwetse koffer die niet kan rollen bestaat nauwelijks meer maar in de Argentijnse film La novia del desierto (De bruid van de woestijn) speelt hij een hoofdrol. Eigenlijk is het een groot model reistas waarmee Teresa, die haar leven lang huishoudster was bij een familie vanuit Buenos Aires dwars door de woestijn op weg gaat naar een nieuwe baan.

 Die koffer, met al haar spullen, dat is ze zelf. Dat merk je als ze hem onderweg door het woestijngebied waar de hele film zich afspeelt, kwijtraakt.

 Op zoek naar haar koffer komt ze in onbekende werelden en ontmoet de marktkoopman in wiens camper ze hem liet staan. En die een oogje op haar heeft.

 De charme van de film zit in zijn traagheid, de vergeetachtigheid van de plattelandsbewoners. De levens waarin men meent zich iets te herinneren.

 Ergens halverwege geven de debuterende regisseurs Cecilia Aten en Valeria Pivato heel terloops weg hoe de vork in de steel zit door de grijze reistas van Teresa te laten zien op een bovenplank in de camper.

 Maar waar de film werkelijk om draait is het gezicht van Pauline Garcia dat laat zien hoe ze overvallen wordt door het nieuwe, onbekende, na een leven van dienst­baarheid. Zoals haar opeens kokette blik in de zijspiegel van de camper als ze een leven als vrouw van de marktkoopman overweegt.

 Maar nee, het loopt anders met de vrouw en haar koffer.