Vergeten Amsterdamse tram

 De 'restruimte' in een stad noemen architecten wat overblijft nadat ergens in een uithoek de omgeving is volgebouwd. Afsnijsel, onhandig van vorm, jarenlang vergeten. In gebruik genomen door knutselaars en liefhebbers. Totdat. 

 De stad Amsterdam legt nu zijn nietsontziende hand op de restruimte achter het vergeten Haarlemmermeerstation, waarheen alleen nog het museumlijntje naar Amstelveen en Bovenkerk 's zomers rijdt. Een mythische plek waar het verleden leeft. In de loodsen erachter huist het Amsterdamse trammuseum.

 Maar waar de remise zich nu bevindt, in de Havenstr­aat, wil de gemeente 500 middelhuurwoningen bouwen. De Museumlijn - al vele jaren puur liefhebberswerk van veel oud-trammensen - dreigt te moeten stoppen. De gemeente Amsterdam nam afgelopen week een bestemmingsplan aan waarin de historische tram zoals het ambtelijk uitgedrukt wordt 'niet is op­genomen'.

 In Den Haag en Rotterdam bestaan trammusea, onderhouden door de gemeente. Amsterdam doet dat niet.

 Nu treden de particuliere stichtingen en vrijwilligers die het museum runnen in actie. Er komt een financieel plan en een petitie voor het behoud. "Stem op de petitie", roept monteur Mark ons toe. "Laat dit niet verloren gaan."

Er zijn al 20.000 handtekeningen. Teken op https://museumtramlijn.petities.nl