De Constant Rebecqueplein. Een naam die elke Hagenaar onheilspellend in de oren klinkt. Noem de Gaslaan erbij en ik hoef lezers van Mensje van Keulen niks te vertellen.
Daar moet ik zijn op 7 september, in de turbinehal van de E.On Elektriciteitsfabriek voor het begin van de manifestatie het Volkspaleis, op poten gezet door de altijd weer verrassende Galerie West. Nooit eerder heeft het grote publiek toegang gehad tot die fabriek. Een hal van ruim 2500 m2 en een hoogte van 35 meter. Dat is andere koek dan de Amsterdamse Westergasfabriek. En, in de E.On stinkt het nog.
Belangrijkste deelnemer is de Amerikaanse filmmaker Reynold Reynolds, die zijn epos The Lost (Die Verlorenen) op de wanden van de fabriek zal projecteren. In de turbinehal wordt de film in zeven verschillende projecties van gemiddeld 8 meter breed vertoond.
Het is gebaseerd op teruggevonden Duits filmmateriaal uit de jaren dertig, het verhaal van een jonge schrijver die samen met andere performers, dansers en muzikanten in een hotel in Berlijn woont. De film kon destijds niet worden afgemaakt vanwege het opkomende nazi‑regime. Reynolds heeft die film nu voltooid en aangevuld. Het lot van de kunst onder een totalitair regime, daar gaat het over. Een weerkerend onderwep.
De film wordt in Den Haag 30 dagen lang dagelijks vertoond. Daarnaast zijn er elke avond optredens van schrijvers, muzikanten en performers. Wat iedereen doet? Dat komt nog.. Ik heb een geluidsding gemaakt. Zien hoe dat daar klinkt. Later meer.